Kim jest polski internauta i z czego korzysta w sieci?

Gemius PBI informuje na podstawie wykonanego w marcu 2019 roku badania, że liczba internautów w Polsce w tym czasie wynosiła ogółem 28,5 mln. Kim jest przeciętny internauta i z jakich narzędzi, serwisów i urządzeń korzysta podczas surfowania po sieci?

Najczęściej odwiedzane serwisy

Zestawienie Gemius PBI dotyczące wydawców, czyli właścicieli witryn i programów internetowych, z których korzysta najwięcej polskich internautów, pokazuje, co właściwie robimy w internecie. Na pierwszych trzech miejscach znajduje się:

  • Grupa Google - liczba internautów 26 706 869, ponad 7,2 mld odsłon, 93,51 proc. zasięgu, średnia liczba odsłon dziennie - 215 277 071, a średnia liczba internautów dziennie - 14 167 704,
  • Grupa Wirtualna Polska - liczba internautów 22 487 547, ponad 3 mld odsłon, 78,74 proc. zasięgu, średnia liczba odsłon dziennie 98 492 079, a średnia liczba internautów dziennie - 6 892 743,
  • Facebook.com - liczba internautów 22 162 583, ponad 3,39 mld odsłon, 77,6 proc. zasięgu, średnia liczba odsłon dziennie 91 746 542, a średnia liczba internautów dziennie - 7 793 631.

Na kolejnych miejscach tego samego zestawienia znalazły się:

  • Grupa RAS Polska,
  • Youtube.com,
  • Grupa Interia.pl,
  • Grupa Allegro,
  • Grupa Polska Press,
  • Grupa Gazeta.pl,
  • Grupa OLX.

Co ciekawe OLX wyróżnia się liczbą odsłon na poziomie ponad 4,8 mld oraz średnią liczbą odsłon dziennie na poziomie 155 750 503 - pod tym względem znalazłby się na drugim miejscu w rankingu. Ma jednak mniejszy zasięg i liczbę użytkowników.

Szczyt listy TOP20 Gemius PBI ulega nieznacznym zmianom, jeśli pod uwagę weźmie się internautów korzystających z internetu przez komputer osobisty lub laptop. Wówczas na pierwszych trzech miejscach znajdują się:

  • Grupa Google,
  • Youtube.com,
  • Facebook.com.

Z kolei biorąc pod uwagę użytkowników urządzeń mobilnych, zdecydowanie najczęściej korzystają oni z serwisów Grupy Google, Grupy Wirtualna Polska oraz Grupy RAS Polska.

Na tle dotychczas pokazanych wyników badań internetu prowadzonych przez firmę Gemius w marcu 2019 roku nie zaskakuje ranking TOP 20 domen, z których korzysta najwięcej internautów. Liczbą aż 25 829 682 użytkowników może pochwalić się domena Google.com. O 3 mln użytkowników mniej ma Facebook.com, a 19 912 563 Youtube.com. Na kolejnych miejscach wśród najczęściej odwiedzanych w Polsce domen znalazły się:

  • Allegro.pl,
  • Onet.pl,
  • Wp.pl,
  • Google.pl,
  • Wikipedia.org,
  • OLX.pl,
  • Interia.pl.

Urządzenia do łączenia z internetem

W najnowszym badaniu Gemius PBI wykazano, że 23,1 mln Polaków łączy się z internetem na komputerach osobistych i laptopach, używanych w domu oraz w miejscu pracy. Nieco więcej, bo 24,4 mln osób korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych, a więc na smartfonach i tabletach.

Według raportu Polska.Jest.Mobi 2018 roku liczba Polaków posiadających smartfony od 2 lat utrzymuje się na podobnym poziomie, z niewielką tendencją wzrostową. W 2016 roku było to 62 proc. obywateli, a w 2017 roku - 64 proc. W tej samej perspektywie czasu z 23 do 13 proc. spadła liczba Polaków deklarujących posiadanie w gospodarstwie domowym tabletu.

Na tej podstawie można przyjąć, że w Polsce w założonym czasookresie było niemal 21 mln smartfonów i około 4,25 mln tabletów, co właściwie pokrywa się z wynikami zaprezentowanymi przez Gemius PBI.

W tym samym badaniu 48 proc. Polaków deklarowało, że korzysta z mobilnych urządzeń - smartfonów i tabletów ponad 2 godziny dziennie - średnio dokładnie 2,3 godziny, co jest wartością znacznie wyższą niż we wcześniejszym badaniu z 2017 roku, kiedy była to wartość 1,8 godziny. W 2016 roku smartfony do łączenia z internetem wykorzystywało 36 proc. badanych przez PBI, natomiast w 2017 roku było to 40 proc. użytkowników. Smartfon służy nam do rozrywki, sprawdzania wiadomości mailowych, surfowania po sieci, oglądania filmów, a nawet aktywności sportowych i zawodowych.

Popularne aplikacje na urządzenia mobilne

Aplikacje na urządzenia mobilneUrządzenia mobilne pozwalają na wygodne korzystanie z internetu. Dają swobodę wyboru tego, gdzie łączyć się z siecią. W domu użytkownicy mogą przy tym korzystać z sieci WiFi, w której średnia przepustowość łącza może być bardzo wysoka i pozwalać na swobodne surfowanie po stronach internetowych, dzięki m.in. usłudze  internet w UPC. Ci internauci w Polsce, którzy korzystają z urządzeń mobilnych, najczęściej według Gemius PBI używają takich aplikacji jak:

  • Google - 20,59 mln internautów. 72,11 proc. zasięgu,
  • Youtube - 19,74 mln internautów, 69,13 proc. zasięgu,
  • Mapy Google - 16,58 mln internautów, 58,07 proc. zasięgu,
  • Messenger - 16,5 mln internautów, 57,79 proc. zasięgu,
  • Gmail - 13,26 mln internautów, 46,43 proc. zasięgu,
  • Facebook - 13,23 mln internautów, 46,32 proc. zasięgu,
  • Dysk Google - 12,39 mln internautów, 43,40 proc. zasięgu,
  • Zdjęcia Google - 9,22 mln internautów, 32,38 proc. zasięgu,
  • WhatsApp Messenger - 8,3 mln internautów, 29,06 proc. zasięgu,
  • Instagram - 6,9 mln internautów, 24,14 proc. zasięgu.

Google jest bezdyskusyjnie najpopularniejszym wydawcą zarówno witryn internetowych, jak i aplikacji mobilnych dla polskich internautów.

Kim jest polski internauta?

Polskie Badania Internetu z marca 2019 roku pokazały, że w grupie 28,5 mln internautów w Polsce jest 14,1 mln kobiet oraz 14,5 mln mężczyzn. Przeciętny internauta spędza w sieci blisko 1 godzinę i 48 minut dziennie. Łącznie wszyscy internauci wykonali w marcu tego roku 55,8 mld odsłon. Najbardziej aktywni Polacy są w sieci w dni powszednie.

Wykazano ponadto, że bezdzietni internauci spędzają w sieci blisko o godzinę więcej niż ci, którzy mają jedno dziecko oraz nieco ponad 2,5 godziny dłużej niż ci, którzy mają dwójkę lub więcej dzieci. Z kolei średni czas spędzony na PC w sieci przez kobiety w wieku od 19 do 59 lat z jednym dzieckiem jest o 4 godziny i 19 minut krótszy niż w przypadku kobiet z tej samej grupy wiekowej bez dzieci. W przypadku więcej niż jednego dziecka różnica rośnie i wynosi aż 8 godzin i 23 minuty.

Share

REKLAMA

REKLAMA