Dziś na Rynku Miejskim w obecności wiceministra infrastruktury Rafała Webera, wojewody Władysława Dajczaka, dyrektora GDDKiA w Zielonej Górze Jarosława Brzeczka i burmistrza Mateusza Federa przedstawiciele firmy wykonawczej COLAS Polska podpisali umowę na budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich.
Zadanie realizowane będzie na zasadzie "projektuj i buduj", czyli w ok. dwa lata musi powstać dokumentacja i później nastąpi budowa, która zgodnie z planem powinna się zakończyć w roku 2024.
{module[160]}
Projekt i budowa obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22 to pierwsza z sześciu inwestycji w ramach rządowego Programu 100 obwodnic w województwie lubuskim, dla której została podpisana umowa na realizację. Umowa o wartości 78 mln złotych została zawarta z firmą Colas Polska. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r.
- Podpisana dzisiaj umowa jest już dziewiętnastą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 19 zadań o łącznej długości GDDKiA ponad 250 km i wartości ponad 7 mld złotych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
- Umowa na realizację obwodnicy Strzelec Krajeńskich jest czwartą podpisaną od początku 2021 r. w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Krok po kroku realizujemy cele tego Programu - ważne nie tylko dla kierowców, ale również mieszkańców miejscowości, z których wyprowadzamy ruch tranzytowy - dodał Szef GDDKiA.
Zadania wykonawcy
Wykonawca musi wykonać projekt, uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zbudować ponad siedmiokilometrową obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Będzie to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj.
{module[160]}
Obwodnica od strony północnej GDDKiA
Do realizacji przyjęty został wariant omijający Strzelce Krajeńskie od strony północnej. Początek obwodnicy znajduje się na drodze krajowej nr 22 w rejonie miejscowości Brzoza, a trasa początkowo biegnie głównie przez tereny rolne. Na wysokości drugiego kilometra planowana obwodnica przecina drogę lokalną i przebiega w pobliżu zabudowań miejscowości Piastowo. Za trzecim kilometrem przecina drogę wojewódzką nr 156, a kawałek dalej drogę lokalną do wsi Bronowice. Następnie biegnie przez dolinę cieku Młynówka, pomiędzy stawem rybnym a kompleksem obszarów podmokłych i Jeziorem Górnym. W dalszej części trasa poprowadzona została w pobliżu zabudowań produkcyjnych miejscowości Strzelce Klasztorne, a następnie zabudowań mieszkalnych Małego Osiedla, za którym łączy się ponownie z drogą krajową nr 22. Planowana długość obwodnicy to ponad 7 km.
{module[160]}
Cele zadania
Podstawowym celem budowy obwodnicy Strzelec Krajeńskich jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miejscowość i odciążenie istniejącej sieci dróg, a także uspokojenie ruchu w centrum miasta.
Droga krajowa nr 22 jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Co istotne, fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta.
Po wybudowaniu obwodnicy i wyprowadzeniu ruchu przelotowego poza centrum Strzelec Krajeńskich nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, komfortu jazdy oraz zwiększenie przepustowości dróg w jego granicach. Skróci się także czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego, a emisja spalin i hałasu znacznie się zmniejszy.
źródło: UM Strzelce Kraj, GDDKiA