Współczesny świat nie stoi w miejscu, żyjemy szybko. Rzadko zatrzymujemy się. Dla nas, uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie okazją do chwili refleksji stało się przystąpienie do projektu, związanego z XXII Sesją Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Od lat bowiem mamy posłów uczestniczących w tych spotkaniach w Warszawie na Wiejskiej. Organizatorzy – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Edukacji Narodowej , Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Pamięci Narodowej zaproponowały, by temat rekrutacji młodych posłów w 2016 roku brzmiał:
Miejsca pamięci – materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości.
Zadanie miało być związane z działaniami na rzecz podtrzymywania i rozpowszechniania tradycji narodowej i państwowej, poprzez popularyzowanie wiedzy o miejscu pamięci mającym znaczenie dla dziedzictwa i tożsamości lokalnej i narodowej.
Żyjemy na Ziemi Lubuskiej – tzw. Ziemiach Odzyskanych, tu znajdują się głównie miejsca pamięci związane z PRL. Dodatkową trudnością jest a także fakt, że gimnazjaliści kończą programowo naukę historii na wydarzeniach związanych z zakończeniem I wojny światowej. Postanowiliśmy poszukać miejsc pamięci szczególnych w lokalnym środowisku. Zorganizowaliśmy zebranie zespołu projektowego i rozpoczęliśmy poszukiwania. Okazało się, że kilkanaście kilometrów od naszej miejscowości, w Dobiegniewie znajduje się
Muzeum Woldenberczyków. Miejsce było nam znane, ponieważ od lat uczestniczymy w konkursie recytatorskim obozowej poezji. W naszej szkole, wśród uczniów i rodziców oraz w LO w Drezdenku przeprowadziliśmy badania, które pokazały jak niewiele wiemy o tym miejscu. Umówiliśmy się na wywiad z panią Ireną Zmoczyńska- dyrektorem tej placówki. Dowiedzieliśmy się, że muzeum powstało w 1987 roku z inicjatywy byłych jeńców Oflagu IIC Woldenberg. Znajdują się tu oryginalne pamiątki z czasów niewoli przekazane przez Woldenberczyków.
Kolejnym krokiem, służącym podtrzymywaniu i rozpowszechnianiu tradycji narodowej oraz popularyzowaniu wiedzy o miejscu pamięci, było zorganizowanie wyjazdu do muzeum dla uczniów naszego gimnazjum. Była to ważna i pouczająca lekcja historii. Dowiedzieliśmy się, że muzeum mieści się w baraku części niemieckiej obozu. Eksponaty to zbiory własne – ok. 2459 przedmiotów i kilkadziesiąt depozytów. W większości pochodzą od byłych jeńców lub ich rodzin. Muzeum organizuje wystawy czasowe . Przez pięć lat istnienia obozu przetrzymywanych było w nim ponad 6 tys polskich oficerów i podoficerów uczestniczących w kampanii wrześniowej i Powstaniu Warszawskim. Niemcy przywieźli tu wielu wybitnych naukowców, aktorów, architektów, plastyków, muzyków, pisarzy oraz inżynierów. Z Oflagu IIC Woldenberg zorganizowano 17 ucieczek w których brało udział 34 jeńców. 16 jeńcom udało się odzyskać wolność, a kilku zginęło. Niestety niektórzy żołnierze zginęli już po wojnie z rąk SB. Zbiory mają ogromną wartość historyczną. Szczególnie wzruszyły nas wpisy w księdze pamiątkowej rodzin, które odnalazły tu ślady bliskich.
Na tym nie skończyliśmy, informację o podejmowanych działaniach przedstawiliśmy na Sesji Rady Gminy, a w szkole zorganizowaliśmy konkurs międzyklasowy wg pomysłu „Kocham Cię Polsko", gdzie pojawiły się zadania związane także z tematyką przedsięwzięcia. Dziś podsumowujemy działania na spotkaniu uczniów, rodziców i przedstawicieli środowiska lokalnego.
Jest miesiąc pamięci, przed nami Święto Flagi i Rocznica Konstytucji Trzeciego Maja, chcemy zorganizować lekcje o Woldenbergu we wszystkich klasach, zachęcamy wychowawców, by zorganizowali wyjazdy do dobiegniewskiego muzeum. W planach mamy także zorganizowanie ROWEROWEGO RAJDU PAMIĘCI, liczymy na współpracę ze strony Gminnego Ośrodka Kultury oraz władz gminy.
Moderatorzy projektu: Paulina Bury, Konrad Kuczyński